Rejestracja     Logowanie

Zostań partnerem

Testy egzaminacyjne

Najnowsza szkoła

Statystyki

Dodano szkół jazdy: 871

Dodanych instruktorów: 811

Szkoła Przyjazna Kursantom

Listek

2016-08-03 07:09:31

System star-stop. Jak to działa.

System start-stop to układ elektroniczny wyłączający i włączający silnik automatycznie. Ideą jego stosowania jest ograniczenie poziomu emisji CO2.

Idea stosowania systemu start-stop

System ten został opracowany z myślą o badaniach homologacyjnych emisji CO2 i zużycia paliwa nowych samochodów. W warunkach laboratoryjnych, auta poruszają się w pozorowanym cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym. Podczas badania, przez pewien okres czasu auto stoi w miejscu z włączonym silnikiem, co ma symulować np. postój na światłach. Producenci samochodów zauważyli, że gdyby w tym czasie wyłączać silnik, wówczas wyniki testów byłyby nieco lepsze. Nie jest jednak dozwolona ingerencja kierowcy, zatem opracowano elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik w pewnych sytuacjach.

W praktyce systemy start-stop minimalnie wpływają na niższy poziom CO2, a zatem również zużycia paliwa. Im dłuższy jest postój na światłach, na przejazdach kolejowych czy w innych sytuacjach, korzyści z obecności i działania start-stop są większe. Układ ten sprawdza się głównie w jeździe miejskiej, zwłaszcza w dużych korkach. Korzystając z niego można zaoszczędzić nawet do litra paliwa na 100 km, ale w dużej mierze zależy to od sposobu eksploatacji.

Jak działa w praktyce system start-stop?

Gdy samochód zatrzyma się, drążek manualnej skrzyni biegów znajdzie się w pozycji neutralnej, a kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, system elektroniczny wyłącza silnik. W samochodzie wszystkie urządzenia pokładowe działają poprawnie. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, czyli przed włączeniem pierwszego biegu, czujnik pedału sprzęgła wysyła sygnał o konieczności uruchomienia silnika i ten jest gotowy do jazdy. Analogicznie sytuacja wygląda w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, ale tu czujnik odpowiedzialny za wysłanie sygnału o uruchomieniu silnika znajduje się pod pedałem hamulca. Zatem zatrzymanie pojazdu skutkuje wyłączeniem motoru, a puszczenie pedału hamulca jego uruchomieniem.

Rozrusznik ma inną konstrukcje niż w aucie pozbawionym systemu start-stop, ponieważ musi pracować bardzo sprawnie, a do tego działa wielokrotnie częściej. To samo dotyczy innych podzespołów, m. in. akumulatora, a także alternatora. Elektronika pokładowa stale nadzoruje naładowanie baterii, by nie dopuścić do jej rozładowania, dlatego są sytuacje, w których start-stop nie wyłącza silnika. Może go także włączyć podczas postoju, a przed naciśnięciem sprzęgła czy puszczeniem pedału hamulca. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy wystąpi większe zapotrzebowanie na prąd (system audio, podgrzewanie foteli) lub automatyczna klimatyzacja nie jest w stanie utrzymać zadanej temperatury.

System start-stop można dezaktywować przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej lub tunelu środkowym. Wówczas silnik będzie pracował do jego manualnego wyłączenia.

Obecnie pracuje się nad systemem start-stop, który będzie wyłączał silnik również podczas jazdy, jak ma to obecnie miejsce w samochodach z napędem hybrydowym. W niektórych samochodach już jest to stosowane, ale tylko przy niewielkich prędkościach bliskich zera. Dąży się natomiast do tego, by silnik nie pracował na przykład podczas jazdy z puszczonym pedałem gazu.

Inne nazwy systemu start-stop?

Producenci stosują przeróżne nazwy dla systemu start-stop, m. in. Start&Stop, Auto Stop, Auto StartStop, iStop, Stop&Go, Blue Drive.

Źródło: autokult.pl


x
kodeki

Dodaj komentarz


Znam regulamin

x
user

Rejestracja użytkownika

Imie:

Adres e-mail:

Hasło do konta:

2+dwa =

x
user

Logowanie użytkownika

Adres e-mail:

Hasło do konta:

Nie pamiętam hasła...


Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.