BMW E92 M3 - coś więcej niż tylko usługi detailingowe

Udostępnij:

M3 to ulepszona pod względem wydajności wersja popularnego modelu BMW serii 3. BMW M GmbH, wewnętrzny oddział BMW zajmujący się sportami motorowymi, opracował dla M3 mocniejszy i lepiej reagujący silnik, poprawił zawieszenie i układ hamulcowy, zastąpił wiele elementów lżejszymi materiałami i dodał aerodynamiczne ulepszenia karoserii, co w rezultacie dało samochód, który choć wygląda jak standardowa seria 3, prowadzi się zupełnie inaczej! Naturalnie wolnossący silnik BMW S65 V8 generuje maksymalną moc 414 KM przy 8 300 obr/min i szczytowy moment obrotowy 295 funtów przy 3 900 obr/min. Kiedy magazyn Car and Driver wybrał się na jazdę próbną modelem E92 Coupe z 2011 roku, stwierdził, że wyposażony w zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów M-DCT, E92 przyspiesza od 0-60 mph (97 km/h) w 3,9 sekundy - o pół sekundy szybciej niż jego poprzednik. Wszystko to, a jednak jedyną wskazówką co do prawdziwej istoty pojazdu jest rozproszenie dyskretnego trójkolorowego emblematu "M" (Motorsport) wokół samochodu. Jak mówi powiedzenie, "nigdy nie oceniaj książki po okładce"!

To E92 M3 z niskim przebiegiem trafiło do UF Studio, gdzie poddano je różnym zabiegom mającym na celu przywrócenie mu odpowiedniego wyglądu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Chociaż poprzedni właściciel dbał o swój pojazd, kiedy nowy właściciel go nabył, chciał, aby M3 zostało odrestaurowane kosmetycznie do jak najwyższego standardu. Początkowo konieczne było przeprowadzenie 2-stopniowej korekty połysku w celu wyeliminowania wirów i rys z lakieru. Następnie, w miejscach szczególnie narażonych na odpryski kamieni, została nałożona folia ochronna (PPF) XPEL ULTIMATE Plus. ULTIMATE Plus jest zbudowana z zaawansowanych elastomerowych polimerów o właściwościach samoregenerujących: pod wpływem ciepła słonecznego, gorącej wody lub pistoletu grzewczego, lekkie zadrapania i wichury znikają, pozostawiając powierzchnię ponownie nieskazitelną. Dodatkowo ULTIMATE Plus jest odporny na odbarwienia spowodowane zanieczyszczeniami i promieniowaniem ultrafioletowym, dzięki czemu folia pozostaje optycznie przejrzysta i niewidoczna dla oka.

Zawsze chciałem mieć BMW z plakietką M i zawsze chciałem mieć V8, więc kiedy we wrześniu zeszłego roku znalazłem to M3 w dobrym stanie i z tak niskim przebiegiem, od razu się na nie zdecydowałem. Używam go codziennie i spędzam sporo czasu na autostradzie. Moje poprzednie samochody stały się oblepione odpryskami kamieni i chciałem, aby nie stało się to z M3. PPF to dla mnie inwestycja, która pozwoli mi cieszyć się jazdą, bez obaw o uszkodzenie przez odłamki kamieni. - Michael, właściciel M3

W celu ochrony lakieru i PPF, po konsultacjach, właściciel wybrał powłokę Zipang Coat z kolekcji Kamikaze, elastyczną powłokę ceramiczną, która posiada również funkcję samoregeneracji i pod wpływem ciepła eliminuje z powierzchni drobne wichrowania i zarysowania. Powłoka Zipang Coat została stworzona przy użyciu wysokiej jakości składników i opracowana z wykorzystaniem węglowodorów o bardzo niskiej masie cząsteczkowej Kamikaze Collection w celu uzyskania powłoki o wyjątkowych właściwościach hydrofobowych. Szeroko zakrojone badania i rozwój wzbogaciły te składniki, aby zwiększyć ich wydajność i wzmocnić ich potencjał odbijania światła, aby zapewnić połysk zdobywający złote medale.

M3 było kompleksowym projektem detailingowym. Lakier wymagał korekty, niektóre odpryski kamieni wymagały naprawy, PPF miał zostać zainstalowany, a następnie lakier i PPF pokryte powłoką Zipang. Odznaki M3 i kołpaki środkowe BMW wymagały wymiany, felgi wymagały intensywnej dekontaminacji i polerowania przed lakierowaniem. Skóra wewnętrzna wymagała czyszczenia i zabezpieczenia, a na koniec szyby miały zostać pokryte powłoką hydrofobową. To była prawdziwa transformacja! - Matt Back, Master Detailer, UF Studio

Koła i nadkola zostały wyczyszczone środkiem UF Safe Wheel Cleaner, a następnie odtłuszczone. Następnie obszary te zostały oczyszczone z zanieczyszczeń pyłem hamulcowym przy użyciu UF Iron + Fallout Remover. Po spłukaniu reszta samochodu została również oczyszczona z oleju napędowego i brudu drogowego, pyłu hamulcowego i zanieczyszczeń kleju. Samochód został wstępnie oczyszczony przy użyciu piany Ultimate Snow Foam, której gęsta, kremowa piana unosi większe cząsteczki brudu i żwiru z powierzchni, zamykając je w pianie. Pianę i zanieczyszczenia można następnie łatwo spłukać, zanim rękawica myjąca zetknie się z karoserią, co pomaga zapobiegać powstawaniu wirów i zarysowań. Po usunięciu jak największej ilości zanieczyszczeń M3 zostało umyte przy użyciu szamponu UF Pure oraz dwóch wiader z osłonami przeciwpyłowymi, dzięki którym woda z mycia jest oddzielona od wody ze spłukiwania. Pomaga to zapobiec ponownemu wprowadzeniu brudu usuniętego z pojazdu na lakier, gdzie może on uszkodzić lakier bezbarwny podczas pocierania rękawicą myjącą tam i z powrotem. Po oczyszczeniu M3 zostało wypłukane z piany zanim filtr Aqua Gleam De-ionising Water Filter dostarczył czystą wodę do ostatniego płukania. W tym momencie M3 zostało wniesione do studia, gdzie ostrożnie umieszczono je na rampie hydraulicznej, aby można je było podnosić i opuszczać, co ułatwiło dostęp do wszystkich obszarów podczas procesu detailingu. Bezdotykowa suszarka samochodowa BigBoi BlowR Pro została użyta do usunięcia wody z miejsc, które naturalnie ją zatrzymują, takich jak okolice plakietek i żeberek grilla, wokół progów drzwi i uszczelek oraz z końcówek układu wydechowego. Z kratek wentylacyjnych usunięto uszkodzone plakietki M3, a następnie zdemontowano koła w celu ich dalszego oczyszczenia, odtłuszczenia, wypolerowania i zabezpieczenia.

Lakier został sprawdzony w świetle o wysokiej intensywności, aby ujawnić wiry, zadrapania i odpryski kamieni. Obszary szczególnie zagrożone zostały odnotowane w arkuszu oceny pojazdu w celu odniesienia się do nich podczas wstępnego etapu udoskonalania. Przed rozpoczęciem polerowania maszynowego wykonano pomiary głębokości lakieru w wielu miejscach na każdym panelu.

Na pojeździe widoczne były odpryski kamieni, swirle po myciu oraz kilka przypadkowych głębokich rys. Niemiecki lakier bezbarwny jest dość twardy, więc wybrano pady z mikrofibry, ponieważ włókna zapewniają skuteczne cięcie.

Oryginalny lakier do naprawy odprysków kamieni został pozyskany i nałożony na uszkodzony obszar, aby wypełnić wyżłobienia, które kamienie pozostawiły w powierzchni. Farba została pozostawiona do stwardnienia.

W celu spłaszczenia lakieru naprawione odłamki kamienne przeszlifowano na mokro przy użyciu RUPES Ibrid i 35 mm materiałów ściernych P3000.

Przy użyciu polerki maszynowej RUPES BigFoot o podwójnym działaniu, LHR 12E Duetto i LHR 75E Mini, z tarczami tnącymi Meguiar's DA z mikrofibry i Koch-Chemie H8.02 Heavy Cut Compound, usunięto przebarwienia lakieru. H8.02 zawiera zmniejszające się cząsteczki ścierne, które rozpoczynają pracę jako większe cząsteczki, zajmując się poważniejszymi skazami. W miarę pracy z preparatem, cząstki ścierne rozpadają się, pozostawiając gładką powierzchnię gotową do ostatecznego polerowania.

Lakier został następnie uszlachetniony przy użyciu Menzerna Super Finish Plus 3500, aby pozostawić lakier błyszczący i gotowy zarówno do instalacji PPF, jak i powłoki ceramicznej. Etap uszlachetniania zapewnił, że odłamki kamieni naprawczych prawie niezauważalnie połączyły się z oryginalnym lakierem.

Montaż PPF jest procesem wymagającym wysokich umiejętności. Folia jest generowana przez program sterowany komputerowo i dopasowywana do marki i modelu pojazdu. Po usunięciu podkładu ochronnego folia jest układana na odpowiednim fragmencie samochodu, a następnie naciągana lub ściskana i wygładzana w celu dokładnego dopasowania do konturów.

Folia jest owijana wokół krawędzi czołowych aż do wykończenia pod krawędzią, aby zapewnić brak widocznych krawędzi.

Właściciel zdecydował się na XPEL Standard Kit-1, obejmujący przedni zderzak, całą maskę, oba przednie błotniki, słupki A, wiodącą krawędź dachu, tylne nadkola i lusterka drzwiowe zabezpieczone PPF.

PPF wymaga czasu, aby żel mocujący odparował, a folia osiadła, po czym można ją zabezpieczyć powłoką ceramiczną, aby nadać jej gładkość i hydrofobowość. W czasie gdy folia osiadała, wnętrze zostało odkurzone, a twarde powierzchnie wyczyszczone przy użyciu Gtechniq C6 AB Matte Dash, który zapewnia satynowe wykończenie z funkcją odpychania kurzu i antybakteryjną. Skórzane siedzenia zostały wyczyszczone przy użyciu Colourlock Mild Leather Cleaner. Ten pieniący się środek czyszczący nakładany jest za pomocą gąbki, a następnie wcierany w materiał w celu usunięcia brudu z powierzchni skóry, w razie potrzeby przy użyciu szczotki do skór.

Skórę wyciera się miękką ściereczką z mikrofibry i pozostawia do wyschnięcia. Rezultaty są imponujące, jak pokazuje to zdjęcie 50/50!

Na zakończenie skóra została zabezpieczona środkiem Colourlock Leather Shield, elastyczną powłoką, która odpycha kurz i wodę, pomagając zapobiegać plamom i otarciom. Inhibitory UV chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, zapobiegając jej wysychaniu, kruchości i podatności na pęknięcia lub rozdarcia oraz utrzymując czerwony pigment w żywym stanie.

Końcówki wydechu wymagały czyszczenia w celu usunięcia zapieczonej sadzy i zmatowienia.

Pianka w kształcie stożka została przymocowana do wiertarki i przy użyciu Britemax Easy Cut Metal Polish, końcówki zostały dokładnie wypolerowane, wewnątrz i na zewnątrz, aby odsłonić wspaniały połysk. Zostały one zabezpieczone przy użyciu Britemax Final Shine Metal Sealant. W przyszłości końcówki wydechu będą mniej podatne na matowienie, a osady z sadzy łatwiej będzie zmyć podczas cotygodniowego mycia konserwacyjnego.

Po wymontowaniu z pojazdu i zdjęciu kołpaków środkowych stało się jasne, że felgi będą wymagały intensywnego czyszczenia i polerowania.

Felgi zostały potraktowane środkiem Gtechniq W7 Tar & Glue Remover w celu usunięcia pozostałości bitumu oraz kleju z ciężarków do kół z jednego z tylnych kół, które właściciel zażyczył sobie wyważyć.

Przednia i tylna część felgi zostały potraktowane środkiem do usuwania żelaza UF Iron + Fallout Remover. Funkcja zmiany koloru wskazuje, że obecna była znaczna ilość pyłu hamulcowego.

Następnie felgi zostały ponownie umyte i pokryte glinką przy użyciu UF Pure Shampoo jako środka smarującego. Glinka ścina uporczywie przylegające zanieczyszczenia, pozostawiając powierzchnie gładkie w dotyku.

Felgi zostały wypolerowane przy użyciu polerki FLEX XFE 7-12 80 Roto Random Orbital Polisher z RUPES 4 Inch / 100mm Green Medium Polishing Pad i Menzerna Heavy Cut 400. Ta kombinacja przywróciła połysk felgom i przygotowała je do nałożenia powłoki ceramicznej, która zabezpieczy je przed osadzaniem się pyłu hamulcowego w przyszłości. Po przetarciu felg Gtechniq Panel Wipe w celu usunięcia pozostałości po polerowaniu, nałożona została powłoka Kamikaze Collection Stance Rim Coat. Felgi będą teraz odporne na brud, wodę i zanieczyszczenia wodorozcieńczalne oraz brud drogowy, co ułatwi ich pielęgnację podczas cotygodniowego mycia. Ponieważ Stance Rim Coat jest praktycznie niewrażliwy na skrajne pH, felgi są teraz również chronione przed solą i chemikaliami powszechnie występującymi na zimowych drogach. Aby nadać felgom nowy wygląd, zamontowano w nich nowe kołpaki środkowe.

Koła zostały wyważone i wymienione z zachowaniem prawidłowych fabrycznych ustawień momentu obrotowego.

W oknach zastosowano hydrofobowy uszczelniacz do szyb Intenso Window Coat firmy Kamikaze Collection. Powoduje to, że woda deszczowa spływa po powierzchni szyby, a strumień powietrza podczas jazdy, nawet przy stosunkowo niskich prędkościach, odciąga ją od szyby. Dzięki temu przednia szyba pozostaje przejrzysta podczas złej pogody, poprawiając widoczność, a to z kolei pomaga zmniejszyć zmęczenie oczu kierowcy.

Nowe plakietki M3 zostały zamontowane na skrzydłach, po czym samochód został przygotowany do nałożenia powłoki Zipang Coat przy użyciu ściereczki do czyszczenia paneli. Lakier Zipang Coat został nałożony na samochód zgodnie z instrukcjami podanymi przez Kamikaze Collection. Ich dział badań i rozwoju spędził wiele godzin nad znalezieniem najbardziej efektywnego sposobu nakładania powłoki, aby zapewnić optymalną wydajność. Aby powłoka mogła się skutecznie utwardzić, temperatura i poziom wilgotności powietrza w otoczeniu muszą mieścić się w określonych parametrach. Z tych powodów Zipang Coat jest dostępny jako usługa wyłącznie poprzez sieć przeszkolonych i certyfikowanych detailerów Kamikaze Collection. Po nałożeniu powłoki, powierzchnie odpychają wodę i zanieczyszczenia przenoszone przez wodę, dzięki czemu samochód dłużej pozostaje czysty. Brud i zanieczyszczenia drogowe nie przylegają tak skutecznie do pokrytych powierzchni, dzięki czemu M3 jest łatwiejsze do umycia, co zmniejsza szanse na powstawanie swirli od energicznego pocierania lakieru. Wreszcie, odbicie i połysk Zipang Coat imparts jest wyjątkowy!

Mam taką przyjemność z jazdy tym samochodem i teraz, wiedząc, że jest chroniony z PPF i z Zipang zrobił taką różnicę do mnie. Zauważyłem również, o ile łatwiej jest go teraz umyć, a brud i zanieczyszczenia dość łatwo znikają. Miałem wiele komentarzy od przyjaciół i kolegów, jak imponująco wygląda teraz M3. Nawet jeśli wcześniej uważali, że był to spektakularny egzemplarz, to po zabiegach detailingowych w UF Studio M3 przeszło metamorfozę - wynieśli jego wygląd na zupełnie nowy poziom". - Michael, właściciel M3

Warstwa lakieru Gtechniq T2 Tyre Dressing nadała oponom naturalny, satynowy połysk, a odrestaurowane i zabezpieczone M3 było gotowe do jazdy!

Redakcja "Polskie Szkoły Jazdy".

- polskieszkolyjazdy.pl

Warte uwagi

Jak zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu dzięki...

Udostępnij Facebook TwitterKradzieże pojazdów kosztują Wielką Brytanię miliardy funtów każdego roku. Współczesne pojazdy są wyposażone w wiele wbudowanych...